Handboek Tennis Ontwikkeling (HTO)
Het Handboek Tennis Ontwikkeling (HTO) is een uitgebreide serie tennisdocumenten in meerdere delen. Deze reeks is ontwikkeld om onder andere tennisleraren, spelers en ouders van spelers te informeren en te ondersteunen. Dit handboek is een onmisbaar document en daarom delen we het nu voor het eerst met de buitenwereld.
- Deel 1: Visie. Het eerste deel beschrijft de moderne visie waar de KNLTB van uitgaat. Het betreft visies op o.a. techniek, tactiek, fysiek, mentaal en speltypes. En geeft ook de visie op motorisch leren, het spelen van wedstrijden en de leerstappen van tennissers (jeugd en volwassen), gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van deze tijd.
- Deel 2: De Basis. In deel 2 staat een groot aantal vaardigheden uitgeschreven. We kijken niet alleen naar techniek, maar ook hoe je deze in de praktijk kunt toepassen. Dit vanuit de 'holistische benadering', waarbij techniek, tactiek, fysieke en mentale aspecten gecombineerd worden. Bij dit deel horen ook drie rapportageformulieren die in te vullen zijn door de leraar:
- Deel 3: De Diepgang. Het derde deel van het Handboek Tennis Ontwikkeling gaat nog dieper in op de vaardigheden die in deel twee zijn besproken. De vaardigheden die je met dit deel kunt trainen, stellen steeds hogere eisen aan de techniek en motoriek, aan het waarnemen, aan het fysiek, aan snelle beslissingen en aan mentale weerbaarheid. Bij dit deel horen ook twee rapportageformulieren:
- Deel 4: Speltype Specifiek. In dit deel wordt dieper ingegaan op het effectiever trainen en beter presteren binnen de manier van wedstrijden spelen van de speler. In deel 2 en 3 stond de complete ontwikkeling van de speler centraal. Vanaf de leeftijd van ca. 16 jaar wordt het steeds duidelijker hoe je als speler wedstrijden wil spelen. Het verschil tussen vooral vanaf de baseline (foutloos) willen spelen of juist graag naar het net gaan is deels een voorkeur op basis van karakter, deels technische kwaliteiten en deels fysieke mogelijkheden en beperkingen. Met behulp van een vragenlijst krijgen de spelers een indicatie voor speltype en per speltype staat een soort profiel weergegeven, gevolg door trainingsdoelen. Als bijlage zijn er 4 separate formulieren om de trainingsdoelen zelf te kunnen overzien en bij te houden
- Deel 8: Ouders. De rol van ouders kan niet worden onderschat. En ook zeker niet voor tennissers die hun top willen bereiken. Dit deel van het HTO staat vol met observaties van trainers en spelers, ervaringen van alle soorten betrokkenen en vele voorbeelden en tips voor ouders. Drie sportpsychologen hebben met diverse spelers, trainers en ouders gesproken en daarmee zijn ze gekomen tot een makkelijk leesbaar boekje dat nergens belerend is en wel een goed beeld geeft van een positieve ondersteuning van de speler. Er is ook een vragenlijst voor ouders toegevoegd die uitnodigt om over na te denken.
- Deel 9: Reizen met een team. Reizen is voor spelers van groot belang en daarmee een zeer essentieel onderdeel van de tennisontwikkeling van een speler. Dit geldt zowel voor recreatieve spelers als voor topspelers. Zowel verenigingen als tennisscholen doen er goed aan om nadruk te leggen op het belang van het spelen van competitie in teamverband en het in groepen en onder begeleiding naar toernooien gaan. De trainer-coach die meegaat als begeleider kan een belangrijke impact hebben op de spelers in het tteam. Daarbij gaat het niet uitsluitend om presteren, maar juist ook om persoonlijke ontwikkeling van elk van de teamleden/spelers. In dit deel van het HTO wordt met name ingegaan op de rol van de trainer/coach bij het reizen met een team. Er zijn verschillende checklists voor het reizen en een invulbare gedragscode: